När ska du använda Gif?

Det älskade filformat GIF (Graphical Interchange Format) har nyligen blivit ett standardverkty i online marketing.

GIF som tidigare var ansedd som oprofessionellt är nu ett fullt accepterat och ofta ett viktigt verktyg för sociala medier och marknadsföring. Dessutom är de omedelbart iögonfallande och lätt delbara över flera plattformar.
 
1987 uppfann Steve Wilhite formatet när han letade efter ett sätt att animera bilder i den minsta filstorleken. Kort sagt är GIF-filer en serie bilder eller ljudlös videos som spelas kontinuerligt och kräver inte att någon trycker på start.
 
Det har blivit så allmänt användt att ordet “GIF” utsågs till Word of the Year i Oxford Dictionary redan 2012.
 
Det här kan du använda GIF till i din verksamhet:
 

Visa upp dina produkter

GIF är dynamiska, vilket gör det möjligt för dem att visa upp detaljer och rörelser som statiska foton helt enkelt inte kan. Animeringen möjliggör ett utmärkt tillfälle att markera en nyckelfunktion eller funktion hos din produkt.

Ge visuella instruktioner

Om en bild är värd tusen ord, hur många är ett GIF-värde? För hur är det, steg-för-steg-handledning eller recept, är de ett bra sätt att instruera din publik. Eftersom de slingrar för evigt kan din publik se så många gånger som de behöver för att förstå fullständigt.

Gå viralt med lätt relaterat content

GIF är lätta att relatera till, vilket också översätter till delningsförmåga på sociala medier. Varje socialt nätverk gör nu visuellt innehåll väldigt stort i nyhetsflödet, så folk är mer benägna att märka ditt innehåll och i sin tur delar det.

Animera dina data

Detta är ett fantastiskt sätt att skildra dina data i en mycket mer smältbar form. Använd GIF för att lägga till lite färg och rörelse till normalt tråkig statistik.

Fördelar med att använda GIF i din kampanj:
  • GIF är enkelt att dela.
  • GIF visar att du är uppmärksam på trender.
  • GIF kan visa upp ditt företags kreativa och roliga sida.
  • GIF kan lägga till mer kontext eller känslor i ett mycket kortare meddelande.
Animerade GIF-annonser kan öka värde för ditt varumärke och visa upp ditt brand på ett mer personlig vis.
.

Facebook Messenger