Framtiden är mobil

2020 är mobilen störst inom e-handel

Den mobila e-handelsrevolutionen går mycket snabbare än någon kunnat förutspå. PostNord meddelar att svensk e-handel omsätter 67 miljarder kronor 2017, vilket är en ökning på 16% jämfört med 2016, något som gör Sverige till ledande nation i Skandinavien för mobil e-handel.

– Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats, vilket ställer nya krav på detaljister och leverantörer. Redan idag har det förändrade konsumentbeteendet påverkat hur detaljhandelslandskapet ser ut, men handeln har ständigt förändrats – det går bara snabbare nu, säger PostNord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom.

Den här ökningen av nätshopping via mobilen påverkar förstås i hög grad de som driver e-handel. En webbshop måste helt enkelt vara enkel att använda, och inte bara via desktop. För många användare är en icke-responsiv hemsida skäl nog att lämna sidan och gå till en konkurrent istället.

I år är det alltså extra viktigt att se till att din hemsida är responsiv. Responsiv webbdesign (RWD) är webbdesign som tillåter layouten att förändras beroende på vilken skärmstorlek och skärmupplösning som besökaren har samt beroende på vilka funktioner som webbläsaren stödjer. Antal kolumner och bilder anpassas automatiskt och bilder skalas om beroende på främst fönsterbredden.

Så du som driver webbshop och funderar över om det är värt att lägga ner extra resurser på att göra din hemsida responsiv – sluta fundera.

Kontakta oss på Weberfy idag!

 

Källor: Svensk E-handel, Internetworld IDG, E-barometern, PostNord

Facebook Messenger